mandag 7. februar 2011

Ukemeny uke 6

Lurer du på hva du skal ha til middag? Det har jeg ofte gjort. Helt til bestemte meg for at at jeg skulle bli flinkere å planlegge. Jeg lager en meny for en uke av gangen samtidig som jeg skriver huskeliste over hva slags varer vi mangler. Det har spart oss for mange ekstra turer på butikken, kjedelige suppeposer fra Toro og ikke minst penger... Her kommer jeg til å legge ut noen forslag til ukemenyer, og etter hvert oppskrifter.


Mandag:
Kyllinggryte med salami, paprika, oliven og pasta

Tirsdag:
Fiskegrateng med kokte poteter og råkostsalat

Onsdag:
Vegetarlasagne

Torsdag:
Gresk kylling med ovnsstekte potetskiver, tomater og sukkererter

Fredag:
Tacopai med grønn salat

Lørdag:
Pizza og gresk salat

Søndag:
Pastasalat med sprøstekt bacon


Dette tenker jeg på når jeg setter sammen en ukemeny:

Kylling ca to ganger i uken. Fisk minst en gang i uken. Vegetarrett ca en gang i uken. Kjøtt helst ikke mer enn en gang i uken.

Jeg bytter mellom å bruke poteter, ofte ovnsbakt eller kokt, pasta og ris -helst fullkorn. Helst vil jeg ikke ha pasta eller poteter tre dager etter hverandre. Bytter litt på tilbehøret.

Sørger alltid for at det er godt med grønnsaker til maten. Ofte adder jeg mer grønnsaker til oppskriftene jeg bruker. F.eks fiskegrateng. I den skal det være makaroni. Jeg reduserer mengden av det, og tilsetter mer grønnsaker i den. Da er det greit å ty til en frossen blanding som jeg bare heller rett oppi.


4 kommentarer:

  1. Hei. Kunne du ha lagt ut oppskriften på den frokostblandinga jeg fikk? Den var GOD!

    SvarSlett
  2. det så godt ut! Hilsen hemmelig beundrer

    SvarSlett