mandag 14. februar 2011

Hvit vegetarpizza

Utrolig smakfullt og godt, og du kan bruke de ingrediensene du har tilgjengelig.

Deig:
2 dl lunkent vann
25 g gjær
1 ss olje
1/2 ts salt (jeg pleier å droppe saltet, tror ikke jeg merker noe forskjell)
Mel til passe tykk deig. Jeg bruker halvt om halvt med hvetemel og havregryn eller fin sammalt hvete.

Bland sammen ingrediensene til deigen og reguler med melet til du får en passe tykk deig. Elt så lenge du bare gidder, eller hvis du har kjøkkenmaskin, i ca 15 min. Jo lengre du elter, bedre blir deigen, og lettere å jobbe med etterpå.

Pizzasaus:
2 dl creme fraiche lett
2 fedd hvitløk
2 ss hakket basilikum
salt
pepper

Finhakk hvitløken og bland sammen alle ingrediensene. Smak til med salt og pepper.

Topping:
4 sjampinjong, ganske fint hakket
1 dl oliven, ganske fint hakket
Cherrytomater, så mye eller lite du vil
Hvitost, revet
Permasan, revet -ikke dropp den da, den gir så god smak :)
En god pepperblanding

Når deigen har forhevet kjevler du den ut til en tynn bunn og legger på bakepapir.
Smør pizzasausen utover. Fordel sjampinjong og oliven over pizzaen. Når de er hakket i små biter kommer smaken bedre frem. Strø litt permasan (jeg brukte kanskje 2 ss. Litt vanskelig å oppgi mål.) og hvitost over. Det skal ikke våre så mye ost at det blir som et lokk over hele... Litt er nok :) Del cherrytomatene i to og legg over. Strø en god pepperblandig over til slutt.

Stekes på 275 grader i 10-15 min.

Ehm... Forhåpentligvis ser din pizza litt bedre ut enn dette. Det her er det som var til overs dagen derpå ;)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar