mandag 6. januar 2014

Matglede

Jeg er jo så heldig at jeg er velsignet med unger som har god matlyst. Til tider litt for god. Hvertfall når det er noe søtt inne i bildet.


Egg er en slager. Lillebror har spist egg med hele fjeset her. Og btw, så elsker jeg den smekkesaken fra baby bjørn med arner og det hele. Litt lavere treskel for at la de spise sjøl når jeg ikke må ta fullt skift etterpå.

Men som unger flest, så har de sine perioder der mat ikke er noe de spiser. 3-åringen har hatt en sånn periode. Frukt har han spist frivillig, men det er vel stort sett det. Jeg har nå gjort meg ett par erfaringer om hvordan man får mat i stabukker:


Ta den med ut! Noen ganger lager vi kakao og smører brødskiver og går ut på treassen og koser oss. Andre ganger på tur i skogen. Da hender det at det er litt lavere treskel åpne munnen når brøbskivetoget kommer.

Ellers så smaker jo maten litt bedre hvs man steker den med ost og masse (veeeeldig masse) ketchup.

Den nye oppdagelsen derimot at han spiser hva som helst hvis vi bare sier at han ikke skal gjøre det. Omvendt psykologi fuker som bare det! Det funker også hvis han er sur og lei seg: "iiiikke vær glad", så smiler han som bare det. Enkelt og greit!



Ellers anbefaler jeg å sjekke ut http://simplegreensmoothies.com for en enkel og god måte å få i seg sunne og næringsrike greier, både for bade store og små :)

- Maria

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar