fredag 15. juni 2012

Sunnifisert sjokoladekake

Jeg tror det må være graviditeten som har skylda. Jeg greier jo nesten ikke tenke på annet enn kaker for tiden. Sjokolade i sin opprinnelige form har ikke fristet meg mindre sisden sist jeg var gravid, men KAKER! Hjelp.... Jeg blir alltid like forskrekket når jeg ser hva oppskriften egentlig inneholder, så jeg må alltid endere litt på noe for å få det hele en anelse sunnere for kropp og sinn. Resultatet ble meget bra faktisk.


Dette innlegget skulle jeg egentlig poste for et halvt år siden, men det har jeg tydeligvis ikke fått gjort. Jeg husker ikke nøyaktig oppskriften, men ganske enkelt byttet jeg ut ca halvparten av smøret med kokosolje, reduserte sukkermengden og erstattet endel av sukkeret med agavisirup. Mesteparten av hvetemelet byttet jeg ut med sammalt hvete. Trenger ikke være vanskeligere enn det! Kaken er jo likevel ikke det jeg anbefale folk å spise til frokost, men hvis man vil lage noe skikkelig godt til helgen litt sunnere, så er ikke det så vanskelig heller :)


Ikke vær rett for å endre litt på oppskriftene. Jeg gjør det alltid, og det blir sjeldent uspiselig. Jeg synes alle kaker er litt vel søte, så jeg bruker alltid mindre sukker f.eks. Og hvetemel kan man jo bytte ut med alt mulig.

Nå fikk jeg lyst til å bake igjenn...

God helg!

-Maria

3 kommentarer:

  1. Mmmm!
    Det så fristende ut!:)
    Godt at du frister med noe som er litt sunt da! ;)
    God helg!
    Klem fra meg

    SvarSlett
  2. Nam Nam! Den så rågod ut!! Nå MÅ jeg bake litt.

    SvarSlett
  3. Den såg nydelig ut!!! Kan du legge ut oppskriften? :)

    SvarSlett