fredag 1. juni 2012

Statusoppdatering, uke 32

Dette blir visst en litt lang oppdatering fra denne fronten. Dette svangerskapet har virkelig bare flydd avsted, men bedre sent enn aldri...

Termin: 25. juli.

På vei: Hmm... Greier ikke helt å holde tellinga, men etter en liten sjekk ser jeg at jeg er 32 uker og 4 dager på vei!

Igjen til termin: 54 dager (wow, jeg er jo snart høygravid! Hvor ble tiden av?)

Kjønn: Gutt. En liten lillebror til en liten storebror :)

Bestemt navn: Han skal hete Caleb! Nydelig navn synes nå jeg :)

Aktivitet på meg: Ja, her går det i ett fra morgen til kveld, bortsett fra når Maxen sover formiddagsluren sin, for da velter jeg som regel overende og sovner litt... Ellers trener jeg styrketrening 2-3 dager i uken pluss 1-2 økter "kondisjonstrening". I hermetegn fordi det er uvisst hvor mye kondisjonstrening det faktisk er å ta pause hvert tredje minutt. Men saken er at jeg får ganske vonde kynnere når jeg skal løpe eller hoppe og sprette mye. De kommer igrunn bare jeg går fort noen meter.

Aktivitet på babyen: Ja, den er det også liv i. Mye mer enn jeg kan huske det var i storebror.

Vektøkning: Ja. Det er det enkle svaret. Sannheten er at jeg har gått opp 19 kilo siden jeg var 12 uker på vei. Det er kanskje litt drøyt. Men jeg har mange unnskyldninger jeg kan trøste meg med her. F.eks at jeg nå veier lite mye som jeg gjorde på slutten av forrige svangerskap. Og at det er bra med et lite (eeeh, stort?) reservelager med fett på rumpe og lår når jeg skal amme. Også håpe på at lillebror er like glad i melk som Max var.

Leie på babyen: Hodet ned på sist kontroll, men det kan vel være overalt enn så lenge. Men jeg tror egentlig at han ligger med hodet ned enda, for jeg får daglig noen solide babyføtter sparket oppover i halsen.

Strekkmerker: Ja :( Fikk en hel drøss under forrige fødsel (kan du skjønne at man får strekkmerker under fødselen av alle ting når man har greid seg fint uten i hele svangerskapet?!) Vel, de strekkmerkene begynner å "formere" seg. Altså, de blir større. Sukk. Skrekkmerker.

Plager: Jeg føler meg igrunn i fin form! Sånn bortsett ifra vond rygg/bekken. Smerten sitter i korsryggen og går nedover i høyre beinet. Så til tider er bare det å reise seg opp å gå noen  skritt litt av et prosjekt. Jeg må bare tilføye et par ting til mens jeg er så godt igang: 1) Rastløse bein. Det hadde jeg i forrige svangerskap også, og det er heeeelt utrolig irriterende. Når jeg er trøtt og prøver og hvile meg kiler det innvendig i beina så jeg overhodet ikke greier å holde de i ro! Arg... 2) Halsbrann. Det bærer sitt navn med rette, for det brenner virkelig! Men heldigvis er det ikke hver dag jeg er plaget av det. 3) Leggkramper som ødelegger nattesøvnen. Noen ganger kan jeg være superstøl i leggene i dagesvis etterpå. Kanskje det er bra legg-trening? ;)

Matkick: Kake! I alle fasonger og farger. Og grønne epler uten skall. Og sterk taco.

Barnerom ferdig: Nei. Han skal nok sove på vårt rom i et halvt års tid hvertfall, deretter blir det å dele soverom med storebror.

Utålmodig: Nejda, jeg har god tid jeg:) Eller forresten, det skal bli en lettelse å bli kvitt den svære magen...

Tungt?: Ja nå begynner det seriøst å bli tungt. Åvære mamma til en superaktiv 1,5-åring gjør det ikke akkurat lettere. Men det er jo ikke hans skyld at jeg plutselig er 20 kg tyngere enn vanlig. ;)

Siste innkjøp til babyen: Vel, jeg har faktisk ikke kjøpt en eneste liten ting til småen. Tror vi har det meste vi trenger etter Max. Det må jeg snart finne ut av forresten :)

Humør: Opp og ned og opp og ned...... Veldig varierende med andre ord. Ganske preget av hormoner tror jeg. Jeg prøver å være fornøyd og positiv da.

Om fødselen: Gruer meg. Har ikke akkurat så veldig idylliske minner fra sist gang. (Fødselshistorie) Men det er bare noen timer av livet mitt jeg skal føde, så jeg prøver å ikke henge meg alt for mye opp i det.

Søvn: Bortsett fra at jeg våkner pga vond rygg og bekken når jeg snur på meg, og stadig vekk får leggkrampe overalt, og bortsett fra at jeg bruker lang tid på å søvne noen ganger pga de urolige beina mine, så sover jeg veldig godt når jeg først sover.

Sykehusbagen: Det har jeg ikke ofret en tanke enda.

Neste kontroll: 7. juni hos jordmor.

30 uker på vei her. Har jeg forresten fortalt hvor lite jeg liker bilder tatt av seg selv (i speil spesielt)?! Jaja, det er jo ingen andre som løper etter meg med et kamera dagen lang heller. Heldigvis ;) Det er hvertfall et lite bevis på at jeg faktisk er veldig gravid.

- Maria


2 kommentarer:

  1. Endelig et gravidinnlegg!! Du er god på å skrive, for det er så morsomt å lese. Kjenner meg veldig igjen i mase du skriver, selv om jeg bare er 20 uker på vei enda da. Er litt redd for nye strekkmerker selv, for jeg fikk ganske masse sist gang, men de begynner å bli borte nå, så da hadde det vært så kjedelig med masse nye som kommer snart. Men, men. Nydelig navn på lillebror! Det synes jeg virkelig! Og megaskjønt bilde av nydelige deg som gravid:) Takk for oppdateringen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Og Takk for koselig kommentar Caroline! Gleder meg til litt gravidoppdatering hod seg også! :)

      Slett