torsdag 7. juni 2012

Prosjekt grønnskshage

I lange tider har jeg drømt om en liten grønnsakshage. Gleden var derfor stor da Jørn plutselig ringte fra jobben og spurte om vi ikke skulle plante litt poteter og gulrot?! Endelig har jeg han med på laget! Så derfor satte vi igang med å spa i jorda. Litt sent, men jeg tror ikke det er for sent? Jeg jobber i mitt gravid-tempo, og Jørn jobber myyye fortere. Snart er jorda klar. Har også planer om litt sukkererter, plukksalat og urter.  Jeg har skikkelig lite grønne fingre, så hvis noen har noen gode råd til en stakkars nybegynner tar jeg gjerne imot.

 Sterkingen. Han tar vekk røtter fra noen trær som har stått der.

 Jeg ordner litt her jeg.

Idag hadde jeg store ambisjoner om å dra på plantasjen og hanle litt frø, men haha sier jeg bare. Da Max hadde oppdaget gressklipperne og hageslangene nektet han plent å sitte stille på armen min mens jeg prøvde å finne fram i frø-systemet. Han hylte sine mest hjereskjærende hyl og vrengte seg alle veier og prøvde å slenge seg ned på gulvet. Da jeg endelig slapp han gliste han øyeblikkelig og løp lykkelig avgårde til nærmeste gressklipper og rullet avgårde med den. Jeg må jo ærlig innrømme at jeg synes han er ufattelig sjarmerende midt i alt :). Det ble bare ikke noe handlig idag likevel.

Noen andre som dyrker grønnsaker?

- Maria

4 kommentarer:

  1. Så koselig med litt grønnsaker i hagen! Har dere ikke snegler hos dere?
    Det er ikke for sent å dyrke, men lurt å få ting i jorda så fort som mulig.
    Salat, urter og sukkererter er veldig fine å begynne med. Blir vanligvis god avling uten mye strev.
    Lykke til med hagen!
    Jeg har noen pallekasser med litt grønnsaker. Men mindre i år enn før. Så har jeg noen gresskarplanter, men vet ikke om de kommer til å vokse noe særlig.

    SvarSlett
  2. Snegler jo, det stemmer! De liker vel å ødelegge for folk. Holder det om man er flink med å fjerne de man finner nnon tro? Takk for tips :)

    SvarSlett
  3. Det er meningen jeg skal så sukkererter og salat, men jeg har bare ikke kommet så langt, men det er vel ikke for sent enda, for salat kan man jo så flere ganger i løpet av sommeren. Jeg har kjøpt krydderurter på matbutikken, og de trives kjempegodt i kassa mi.
    Lykke til med grønnsakshagen!

    SvarSlett
  4. Grønnsakshage er bra. Med den plassbegrensningen jeg har blir det tomatplaneter, sukkererter, urter og salat i potter. Det funker også veldig fint. Det er bare å prøve seg frem så ser du etter hvert hva som trives. Tomatplanter er veldig glad i sol, hvis du har planer om å ha det. Litt gjødsel i jorda gjør forresten susen. Lykke til med hagen, magen og lille rampegutt:)

    SvarSlett