mandag 18. juni 2012

Høygravid

Det er under 40 dager igjenn til termin, og da kan man trygt kalle seg høygravid visstnok. Jeg har dog følt meg høygravid en god stund. Men det var først i går at jeg følte at "hvis ikke magen min revner nå, så eksploderer den". Sikkert tegn. Jeg begynner sånn smått å bli lei av å være så ufattelig svær. Før jeg ble gravid første gang syntes jeg hele gravidgreia bare virket utrolig idyllisk. Men jeg kan jo nevne noen ting som ikke er fullt så idyllisk med å være sprekkferdig gravid for min del:
  1. Magen -den er stor og i veien. Jeg kræsjer i ting og må sitte nesten en meter fra bordet når jeg skal spise. Jeg kan ikke lene meg framover, da får jeg baby i halsen. Kan ikke ligge på ryggen, da kveles jeg. Jeg kan ligge på siden, men har begynnende trykksår på begge hofter. Så det er heller ikke særlig komfortabelt.
  2. Urolige bein. For en plagsom greie! Det har vært levelig helt til de siste ukene. Hver gang jeg prøver å hvile jeg kommer den grusomme kilingen ikke biena, og noen ganger i armene også. Aller værst er det når jeg skal sove. Her kan man risikere å bli liggende våken halve natta fordi beina lever sitt eget liv. UANSETT hvor trøtt jeg måtte være. Kjærringråd anyone? Han lest et helt dusin allerede, men de viser seg å ha veldig varierende effekt.
  3. Immobilitet, ryggvondt og bekkenplager. Hver eneste lille bevegelse må nøye planlegges. Å rydde opp lekene til Max er jo det prosjektet. Snu seg i sengen o.l. gleder jeg meg til å kunne gjøre på vanlig måte igjen. Og har jeg nevn at det er veldig viktig å alltid holde beina paralellt? Hvis du har hatt en anelse bekkenløsning noen gang vet du det sikkert.
 Tenker den legoen her bare kan få ligge en måneds tid eller så på gulvet. Egentlig bare nusselig hvis man legge go'viljen til :)

4. Hva skjer med at den ufyselige gravidkvalmen sniker seg innpå til stadighet igjenn? Jeg mistenker mr. halsbrann og sure oppstøt til å være medskyldige her.
5. Klær! Ingentind passer jo! Hvis jeg er så heldig å få det på meg ser jeg jo bare et som verdens største kakemonster. Sukk... 
6. Gravid og mamma til Max = sliten. Jeg føler jo absolutt at dette går helt fint, men hvis jeg er så uheldig å se meg i speilet så ser jeg gjerne dødssliten ut?! Ikke sånn fresh og fin som i gravidbladene hvertfall. Vel vel, ville aldri vært foruten tiden med Max, han er verdens største gledersspreder!
 

Og visp så var vi over på det positive. Og det er jo ærlig talt en god del mer... Nå gleder jeg meg skikkelig til å møte Caleb. Og kommer på at det kanskje et på tide og sjekke ut hva som finnes av babytøy etter Max? 

Jeg er plutselig tilbake med ny statusoppdatering og sånt!

God uke :)

-Maria

2 kommentarer:

  1. Wow, høygravid allerede! Jeg synes ikke det er så lenge siden vi var høygravide nesten samtidig ... Ja, ja, det var første gang for deg og helt klart siste gang for meg. Det blir spennende å følge deg videre. Nyt de siste ukene som best du kan.

    SvarSlett
  2. Oi oi, tida flyr. Nå er det virkelig ikke lenge igjen! Kan tenke meg den magen er mye i veien, og at det er tyngre å være gravid med en ettåring i huset, enn når man bare har seg selv å tenke på. Puhh! Lykke til med inspurten! Gleder oss masse til å møte Caleb!

    SvarSlett