tirsdag 15. november 2011

Sunn sjokoladekake

Her kommer det en oppskrift på en sjokoladekake som, tja, jeg vet ikke som den er så utrolig sunn, men sunnere enn sjokoladekaker generelt, dèt tror jeg den er! Den ble til ved at jeg jeg slupet sammen litt av det jeg hadde for hånden. Jeg hadde i utgangspunktet en oppskrift, men jeg greier aldri følge de... Et mirakel at den i det hele tatt ble spiselig, et under at den ble god :)

100 g smør
65 g rapsolje
75 g sjokolade med nøtter (firkløver)

Smeltes sammen på lav varme i microen. Eller over vannbad.

2 egg
12 dadler
1 dl mandler
1 ss melk
1 ss rømme
2 ss fruktose/ alt. til sukker
50 g grov sammalt hvete
50 g hvetemel
1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker

Ett og ett egg piskes inn i sjokoladerøren. Dadlene kokes møre i en liten skvett vann og blendes sammen med mandlene. Det blir en tykk grøt som blandes sammen med sjokolade- og eggerøren. Tilsett alt det andre og rør det sammen. Stek i en liten form ca 20 cm i diameter (den ble ganske flat i den jeg brukte som var 23 cm. 175 grader i 20-30 min.


Nå lagde jeg en glasur også da, den var IKKE sunn. Den besto av:
60 g smeltet sjokolade
1 ss smeltet smør
melis til passe konsistes

Vips så kan du spsise sjokoladekake med et snev av god samvittighet :)

-Maria

1 kommentar: