søndag 13. november 2011

Hummeraften

På lørdag var det duket for et bedre måltid i House of Markussen. Da jeg kom hjem fra handleturen sammen med Max lå det fire hummerer (?) i en kasse i gangen og sprellet, et siste nyttesløst forsøk på å slippe ut i det fri igjen. Deres siste dag hadde kommet. Jørn syntes dette var gøy, Max lo da pappa'n holdte det sprellende dyret foran han, mens jeg syntes det var mest ekkelt.

Når man skal tilberede hummer må man først legge de i mettet saltlake så de blir bedøvet, deretter koke de i saltet vann i 20 min. Så vet du hvordan du gjør det.

Jeg skjønner egentlig ikke hvordan noen kom på å spise dette dyret her in the first place. Det er et forferdelig skummelt dyr. Jeg tilkalte lillesøsteren min. Så at hun måtte komme og se på et dyr. Hun trodde det var en søt liten eddekopp eller noe, og skvatt VELDIG da hun fikk de dette. Bl.a. holdte hun et kamera i hånda som gikk veggemellom da hun kom inn kjøkkendøra, hehe :)

Ferdig kokt, fremdeles ikke veldig innbydene :)

Ferdig servert, og nå begynner det å hjelpe. Til bords med svigers:) Som tilbehør hadde vi loff, majones og hvitløksmajones. I tillegg lagde jeg en grønn salat med tomat, og vi hadde oliven og fetaost. Det passet veldig godt sammen.

Det endte med at vi hadde et veldig hyggelig måltid sammen, og maten, -ja den var faktisk utsøkt. Bare litt uhåndtrerlig. Max fikk ikke sin egen hummer. Men han spiste chilimarinerte oliven i bøtter og spann :)

4 kommentarer:

  1. Wow, dette så ekslusivt ut. Tror aldri jeg har smakt hummer. Du er flink!

    SvarSlett
  2. Takk skal du ha, Tuva Linn. Jeg er nok ikke så veldig flink men... Det er mye rar mat som er eksklusiv ;)

    SvarSlett