onsdag 23. november 2011

Pinnekjøttmidddag og kålrabistappeoppskrift

Nå er julen innviet i House of Markussen! Pinnekjøtt er nok det beste vi vet, og duften som fyller huset er rett og slett ubeskrivelig. Elsker lukten av pinnekjøtt! Idag hadde vi familien (alle som var innen rekkevidde hvertfall på middag :)) Jeg synes det er så koselig å stelle istand middager og invitere venner. Og Max nyter også den ekstra oppmerksomheten han sørger for å få. Han har sannelig begynt å bruke stemmen for å få viljen sin den lille karen! Dessuten har han blitt en kløpper til å gå. Det er skikkelig stas for mamma og pappa. Og for han selv.

Kålrabistappe er en meget viktig del av pinnekjøttet, og jeg har endelig funnet en utrolig god oppskrift. Og lite overraskende er det bare å tilsette meierismør og kremfløte. Den blir 100 ganger bedre med en gang! Her er oppskriften til 7 meget sultne personer:

2 middels store kålrabi
3 gulrøtter
3 poteter
2 ss meierismør
1/5 dl kremfløte
Salt og pepper


Grønnsaker skrelles og skjæres i tærninger. Dekk kålrabien såvidt med vann og la den koke i 15-20 minutter. Ha i poteter og gulrot og la det koke til alt er mørt. (jeg kokte alt samtidig, men kålrabien bruker mye lengre til på å bli kokt). Det tar kanskje en 20 min til. Hell så av vannet og mos alt sammen med et sånn moseredskap (hva heter nå det igjen?!) eller stavmikser hvis du vil ha det helt glatt. Ha i meierismør og kremfløte etter hvert som du moser det sammen. Smak til med salt og pepper. Du kan også ha i litt malt muskat eller litt av det vannet du har dampet pinnekjøttet i hvis du vil.

Vi serverer pinnekjøttet med kokte poteter, kålrabistappe, grov sennep og hjemmelagd tyttebærsyltetøy.

Og når gjestene har gått setter handymannen min igang med prosjekter som har stått på vent en stund.

Jeg er oppriktig glad for at jeg har en mann om gjør den slags jobb.


-Maria

3 kommentarer:

  1. Pinnekjøttlukt er helt vidunderlig! Den kålrabistappen hørtes skikkelig god ut. Den må jeg prøver ut. Så anderledes tilbehør dere har til pinnekjøtt enn det jeg er vant med. Men det hørtes bra ut. Så god kokk du er som lager sånne middager! Det hadde ikke jeg klart tror jeg. HVilket prosjekt er det som driver på med i huset deres nå? *nysgjerrig*

    SvarSlett
  2. Du hadde nok klart det du også, det er veldig lett! Men det er liksom sånn typisk at mamma og pappa inviterer oss på istedet for omvendt, hehe :)
    Vi har lagt noen fliser under en vedovn og bygd en liten vegg i glassbyggerstein for å skjerme stua litt av :) Du verden så deilig å få det ferdig når det har stått halvgjort i nesten et år:)

    SvarSlett
  3. prøv å putt 1-2 spiseskjeer med mel oppi mosen også, fantastiskt :)

    SvarSlett