søndag 4. mars 2012

Max 15 mnd og litt helgegodis :)

Vår kjæreste lille Max har rundet 15 måneder. I går for å være nøyaktig. For en herlig liten krabat han har blitt på de 15 månedene. Det må være en stor Gud som står bak skapelsen, ingen tvil om det. Hvert menneste er et levende bevis på at Gud finnes.

Han er en særdeles viljesterk liten personlighet. Han er morsom, og elsker å prate. Han er veldig glad i folk, spesielt jenter på 13 år og oppover. Kaller alle for "tette" (tante). Han liker å gjøre seg til og tror han er verdens midtpunkt. Og det er han jo forsåvidt nesten også.  La meg forteller litt om hvordan hverdagen men en Max er:

07.00. På høøøy tide å stå opp hvis vi ikke har gjort det enda. Noe skjedde med Ungen da våren kom, han våkner gjerne kl 6 også og er helt klar for en ny dag. Litt tidlig vil jeg si. Men jeg burde jo forstått at det var for godt til å være sant at han skulle sove til kl 8 hver dag resten av livet.

08.00. Frokost. Melkeflaska er meget viktig. Hver eneste dag gråter Max sårt mens flaska varmes i microen. 40 sekunder er lang tid å vente på mat. Resten av frokosten er ikke alltid like spennende. Max er ikke så begeistrer for brødskive, men elsker havregrøt.

09.00. Trening for mamma evt luftetur/ innelek for Max de dagen jeg ikke trener på morgenen.

11.00. Lunsj. Jeg prøver med all min vilje å putte noen grønnsker og noe proteinrikt i Max (og meg) til dette måltidet. Grønnsaker i sin opprinnelige form er upopulært, men hvis han får rappe den fra handleposen eller kjøkkenbenken er det ganke godt. Mos er nammis. Kjøtt, kyllig eller fisk går også ned på høykant.

12.00. Max sover formiddagslur

14.00. Tid for litt mat igjen... Noen ganger sover Max litt tidligere også, da hender det vi får tid til en tur i åpen barnehage, Max elsker stedet, og springer rundt som en liten villmann og får ut masse energi. Men det blir visst aldri tomt. Andre dager kan vi dra dit før han skal sove. Ellers blir det som regel tid for utelek eller trilletur på dette tidspunktet. Han elsker nemmlig å leke ute.

16.00. Jeg skal lage middag og Max begynner å bli ganke sliten etter dagen begivenheter. Har vi tid benker vi oss ned i sofaen og ser på Drømmehagen på nett-tv. Da sovner som regel jeg mens Max fniser og ler av de små Konglene eller hva de nå heter. Og mens jeg så skal lage middag henger Max i buksebeina mine, endevender fryseren, stjeler knekkebrød eller havregryn fra skapet som han smaker på og strør utover gulvet. Eller prøver å benytte muligheten til å rote i akkurat de skuffene som han egentlig ikke får røre.

17.00. Middagen spises alltid med stor iver, og Max koser seg med pappa'n som kommer hjem fra jobb rundt denne tiden.

18.00. Tid for kveldsstell og soving.

På fredag hadde Jørn vært så snill og kjøpt franske makroner til oss, fra Mats Konitori. Besøk stedet hvis du bor i Sandefjord, de har utsalg på fredag og lørdag. Mange gode saker å få kjøpt :) Max skjønte av en eller annen grunn at det var noe nammis på gang. Han var veldig begeistret for disse!


Pizzasnurrer er forresten heller ikke så dumt, disse greide jeg å rote sammen selv, og de ble faktisk veldig velsmakende :)


Nå skal jeg hive meg rundt og pakke kofferten, Max og jeg skal nemmlig ut på en lengere reise i morgen, opp til det snøfyllte nord og besøke mormor og morfar. Gleder meg masse!

- Maria

4 kommentarer:

  1. Koselig å få et innlikk i livet deres:) Jeg har fått på følelsen at det er krutt og vilje i den karen. Og nå har jeg altså fått det bekreftet:) Dere er en skjønn familie! Jeg er veldig glad for at jeg har fått den æren å bli kjent med dere! En velsignet søndag.

    SvarSlett
  2. Så fint å lese om dagene deres! Ja, hva er vel vitsen med å dra seg i senga om morgenen? Jeg skulle faktisk gjerne hatt litt mer av den iveren etter å stå opp. :)
    Håper du får noen fine dager hos familien! Hils. :)
    Herlig bilde av Max på slutten der! Og må si meg enig med Tuva!

    SvarSlett