onsdag 9. mars 2011

Kyllingpai

Idag hadde vi kylligpai til middag, og den er rett og slett god! Nå har jeg prøvd noen forskjellige oppskrifter på paibunn, og det ser endelig ut til at jeg har funnet den optimale. Den blir litt sprøere enn vanlig, og smakte liksom ikke smør og mel, som de noen ganger gjør... Vel vel, jeg legger ut oppskriften :)


Den beste paibunnen:

2 dl hvetemel
1,5 dl fin sammalt hvete
60 g smør
1/2 beger mager kesam
2-3 ss vann

Du kan enten smuldre smøret i melet, tilsette kesam og justere med vann, men det letteste er å putte alle ingrediensene i en foodprosessor og kjøre til deigen såvidt samler seg. Ha i to ss vann først, og litt til dersom deigen fortsatt virker for tørr. Jeg har for en gangs skyld greid å forevige prosessen:


Hvis du, i likhet med meg ikke kan fordra å bli klissete på hendene når du lager mat, bruker du noe så genialt som plastfilm. Legg et stort stykke plast utover på benken og hell deigen over. Pakk den inn og klem den til en fin liten deig. IKKE for mye. La den ligge kjøleskapet i 30 min. Nå kan du enten kjevle den ut med plastfilm over og under, eller klemme den ut rett i formen med plasten over. Vips, så har du paibunn uten noe som helst kliss på fingrene.

Prikk paibunnen med gaffel og forstek midt i ovnen på 200 grader i 10-12 min.

Resten av oppskriften, men noen små justeringer har jeg funnet på trinesmatblogg.

Fyll:

1 stor kyllingfilet
1 stor paprika
1/2 squash
125 g fersk mozzarella
8-10 cherrytomater

2 egg
2 dl creme fraiche lett
1 ss soltørkede tomater fra glass, hakkede
1-1,5 dl raspet ost
hakket frisk basillikum
salt pepper


Stek kyllingfilèten raskt med litt krydder. Jeg kar brukt kyllingkrydder. La den renne av seg på papir. Skjer paprika i små strimler og squash i tynne skiver. Stek raskt og la det renne av deg på kjøkkenpapir.

Pisk sammen egg, creme fraiche, raspet ost, soltørkede tomater og basillikum. Smak til med salt og pepper. Legg paprika i bunnen av paiskallet, og litt av kyllingfilèten. Hell over eggeblandingen og fordel resten av kyllingen, squashskivene, mozzarella i skiver over paien. Legg halve cherrytomater på toppen.
Stekes på ca 200 grader i 30-40 minutter til fyllet har stivnet. La paien hvile litt før du skjærer (heter det egentlig skjere?) i den.

Server med en liten salat:)


-Maria

2 kommentarer:

  1. mmmm :))
    når va dæ du sa e sku kom på besøk..? ;)

    SvarSlett
  2. Ja, vakke dæ innen klåkko 21 når siste ræst sannsynligvis bi førtært? Du må kåm å lær me å ta bildæ, Line!

    SvarSlett