onsdag 16. mai 2012

Pizzafyll og 17. Mai forberedelser

Mange husstander har sin egen oppskrift på lørdagspizzaen. Etter et lite ønske kommer oppskriften på den jeg har blir oppfostret på. Noen endringer har muligens skjedd i løpet av de siste ti årene, men den har igrunn bare blitt bedre :)

1 stor løk
1-2 hvitløksfedd
400 g karbonadedeig
1 boks hakkede tomater
1 liten boks tomatpurè ca
1-2 dl vann
Krydder etter smak og behag, jeg bruker ca 1 ss pizzakrydder, 1 ts salt, 1/2 ts pepper. Og muligens litt chili og paprikapulver

Noen ganger varierer jeg litt på oppskriften og tilsetter en raspet gulrot, stekt sjampinjong i skiver eller andre ting som faller meg inn. Det er også digg å bytte ut mestparten av krydderet med en pose tacokrydder, kjøpes eller aller helst hjemmelagd. Jeg bruker da et par spiseskjeer av denne krydderblandingen.

Framgangsmåte: Finhakk løk og hvitløk og la det surre til det blir blankt og mykt. Tilsett karbonadedeig og la den bli gjennomstekt. Ha i tomater, tomatpurè og vann til passe konsistens. Smak til med krydder og evt andre ting du vil ha i. La det snåkoke i 10 min hvertfall. Hvis jeg har tid lager jeg fyllet tidligere på dagen, og da lar jeg det gjerne stå pg putre en times tid, så kommer alle smakene bedre fra,. Tror jeg hvertfall?! La det avkjøle seg litt før du har det på pizzabunnen. Det blir til to store pizza.

Googlet bilde
 
Og i morgen er det 17. mai dere. Vi skal ha huset fullt, men denne gangen samarbeider vi så at de fleste har med seg en rett hver! Veldig praktisk å dele litt på matlagingen, så får vi se om det blir vellykket! Nå har jeg noen skjorter som må strykes og så må jeg lete fram mine egne klær. Det blir spennende å se om jeg finner noen den svære magen min får plass inni. Ligger dere godt an med forberedelsene? Det har forresten meldt regn, så jeg vet ikke hvor mye vi får vist oss fram i finstasen for resten av byen da..

Ha en fin dag!

-Maria

4 kommentarer:

  1. Stine Kamilla L.16. mai 2012 kl. 05:07

    Bra pizzaoppskrift:D Gleder meg til imorgen, det blir trivelig!

    SvarSlett
  2. Lenge siden vi har hatt pizza her. Taco-pizza er godt! Jeg lager det også med kyllingbiter.
    God helg til dere!

    SvarSlett
  3. Der kom den ja! Tusen takk!:)
    Den skal noteres i oppskrifts-boka mi!

    SvarSlett