onsdag 22. juni 2011

Middagsbabyen

Max har begynt å få middag. Det liker han godt. Så lenge det ikke er brokkolipurè vel og merke. Jeg bruker ikke så mye ferdige middagsglass. De smaker temmelig likt alle sammen og dessuten koster de flesk. Babyer liker smak har jeg hørt. Nå har Max fått fast føde såpass lenge at jeg har begynt å eksprimentere litt med forskjellige smaker og flere matvarer sammen. Samtidig tenker jeg at det er viktig at de lærer seg å like "rene" matvarer. De lærer seg ikke å like brokkoli hvis man blander 90% potet med 10% brokkoli hver gang. Det kan sikker være en bra måte å introdusere brokkolien på, men etterhvert bør Max få ned brokkolien uten å vanne den ut med et lass poteter.

Her en dag var fryseren tom formiddagsmat, så da lagde jeg dette:

Oppskriften ble som følger:
2 poteter
1/3 squash
1 stor tomat
ca 100 g seifilet
1 hvitløksfedd
1-2 ts tørket basillikum.
Litt olivenolje

Grønnsaker og fisk skjeres i passe store skiver/biter og bakes i ovnen til alt er ferdig, ca 20 min på 200 grader. (squash legges på litt senere, den blir raskt ferdig). Kjøres med stavmikser til passe konsistens. Max fikk litt klumper i maten sin, og det gikk strålende. Og ellers må jeg si at han eeelsket dette, så det kommer jeg nok til å lage igjen :)

5 kommentarer:

  1. Oi det der hørtes skikkelig godt ut. Gleder meg til Oscar kan smake middagsmat. Fryser du maten ned etter å ha laget den? Hvor mange posjoner ble den oppskriften?

    SvarSlett
  2. Stine:
    Sånn her middag kan du lage deg vettu :)

    SvarSlett
  3. Caroline:
    Ja gled deg, det er sååå gøy å gi babyen nye smaker! Ja jeg lager en litt stor porsjon og fryser ned, det der trur jeg ble 3-4 Maxeporsjoner :)

    SvarSlett