mandag 12. september 2016

Hjemmeskole utenfor hjemmet

Det er utrolig deilig å komme seg ut på tur. Nå når vi har hjemmeskole er det som sagt ikke slik at vi sitter innenfor husets fire vegger til enhver tid. Tvert imot skulle jeg fremdeles ønske at vi hadde mer tid til å "bare" være hjemme. En fast dag i uken bruker vi til turdag. Gjerne ute på tur i skog og mark, på biblioteket eller lignende. Hvis man ønsker kan man ta med skolen ut i naturen. Men èn av fordelene med hjemmeskole er at det blir så mye lettere å bruke tid ute, også hjemme. Små oppgaver man kan springe rundt i hagen og løse på praktisk vis. F.eks gå på formjakt. Eller ta med eventyret man skal lese ut på terrassen og lese i guttenes selvbygde putehytte.

Her hjelper mine små håpefulle til med å lage pinnebrøddeig før vi skal ut på tur. En liten tålmodighetsprøve for mamma'n (som vet det hadde gått mye reaskere å gjøre det selv) men de synes det er kjempestas å veie med kjøkkenvekten, og bli kjent med ulike mål som desiliter og teskje :)
Ps. prøv å putt masse raspet ost i pinnebrøddeigen neste gang. Det blir sjukt godt!

Nå som det begynner å bli høst i lufta er det fantastisk å være ute i skogen og se og kjenne hvordan naturen forandrer seg. Jeg gleder meg som et lite barn selv over å se at bladene begynner å gulne på trærne. Perfekt tid på året til å gå på skattejakt. Plukke blader, kongler, steiner og pinner man kan ta med hjem og lage små kunstverk av. Siste skogtur koste vi oss såpass mye med pølse og pinnebrødgrilling med fine venner, at vi glemte hele skattejakten ;) Så vi prøver igjen, denne uken håper jeg også det er enda litt flere fargerike blader å velge mellom.

 Stas når tanter og små kusiner blir med på tur

 Alltid noen nye steder og oppdage, selv 100 meter inn i skogen. 

Knoll og tott på oppdagelsesferd med tante

Har dere noen fine tips til høstaktiviteter man kan gjøre med ungene? Når vi snakker om det, begynner jeg å kjenne at jeg gleder med til advent, og juleverksted!! :)

- Maria


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar