tirsdag 9. august 2011

Borte veldig bra, men hjemme best!

Vi har blitt veldig glad i hjemmet vårt, og det var veldig godt å komme hjem. Vi har dog hatt en super ferie hjemme hos familien min i Mosjøen -langt ut på landet i vakker natur og med frisk fjelluft (med en dunst av kufjøs ;)).

Det er nå fem år siden jeg flyttet hjemmefra, og fire år siden Jørn og jeg giftet oss og begynte på prosessen det er å skape et hjem. Nå som vi har fått lille Max er det viktig for oss at han har et trygt og godt hjem han kan vokse opp i. Først den siste tiden har forstått viktigheten av det, og har fullt og  helt gått inn i rollen som mor og husmor (husmor- husets mor eller moren til huset?) Det engelske ordet "homemaker" liker jeg igrunn bedre :)

Det jeg synes er viktigst når man skaper et hjem er at det skal være en varm og god atmosfære her, og at de som kommer hit føler seg velkomne. Aller viktigst er det at barna har det bra så de kan vokse opp og bli selvstendige mennesker med alt det innebærer.

Det viktigste når man skaper et hjem er altså ikke at det til enhver er støvfritt i alle rom og at håndklærne matcher i fargene. Det som er viktig er at de som bor der har det bra. Det merkes når man har en god, vennlig tone overfor hverandre, enten man er mor, far, sønn eller datter. Da vil stemningen automatisk bli god, og det er lettere for både de som bor der og de som kommer på besøk å finne seg tilrette.

PS. Som den priviligerte husmor jeg er koser jeg meg også med å tørke støv og matche farger her og der når jeg har tid, det er alltid hyggelig med et rent og pent hjem! Men selv om det skulle se bomba ut en dag, så han hjemmet være like "fint", det var det jeg skulle fram til :)

-Maria


3 kommentarer: