tirsdag 5. april 2011

Hekle pyntekant

Da jeg gikk gravis atrikket jeg noe så spennende somet skjerf. Det er det jeg greier uten en dreven strikker ved min høyre side. Jeg kan vel ikke si at jeg syntes det ble så vakkert, men jeg syntes strikking er en koselig greie :)


Nå som jeg har lært å hekle bestemorruter, var det ingen sak å helke denne pyntekanten heller, så da slo jeg til med heklet kant rundt skjerfet istedet for de vanlige frynsene. Synes egentlig det ble veldig dekorativt :) Jeg bare elsker når jeg lærer med sånne superlette ting som ser vanskeligere ut enn det er, hehe :)

Oppskriften er som følger: Fem staver i samme hull (maske?), en fastmaske (heter det det tro?) og hoppe passe mange masker bort (i mitt tilfelle tre) og igjen hekle fem staver i neste maske/hull. Det resulterer i en fin bølgete kant. Og dessuten er det bare å helke fast trådene fra strikkingen, så slipper man billig unna den feste-tråd-biten også.


-Maria

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar