lørdag 23. april 2011

Å bære baby

Er godt for mye. Etter å ha bært babyen i magen i ni måneder er det "naturlig" å fortsette med det i større eller mindre grad også etter fødselen. Det finnes mange fordeler med å bære babyen på kroppen. Viktigst av alt er, hvertfall for meg, den nærheten og kosen det fører med seg. Det skaper tilknytning, trygghet og godt samspill mellom mor og baby. Den gode kroppskontakten kan virke beroligende på en baby som plages av kolikksmerter. Dessuten er det veldig praktisk, da man har to hender fri. Selv om det igrunn ikke er så lett å håndtere vaskeskaftet med strake armer og i tillegg unngå å denge babyen i hodet med det. Det tar liten plass og er enkelt å pakke med seg når man skal noe sted.

Baby Max er ikke det babyen som liker bæring best, for han vil helst ha frie armer og hoppe så mye som mulig. Men en liten stund er fint. Jeg har fått en mobywrap fra kvinnen bak homemaker by choice, og den er veldig bahagelig. Rygg eller skuldre belastes ikke slik at det kjennes tungt, babyens vekt blir fordelt utover hele kroppen på noe vis :) Og etter litt øving er det veldig enkelt å knyte sjalet på seg slik at det blir akkurat passe stramt :) Jeg vil anbefale alle som har mulighet å prøve :)

-Maria

1 kommentar:

  1. Jeg bærer også, og storkoser meg! Heldigvis liker babyen det også - det gjorde ikke storesøsteren. Kjempefint bilde av dere!

    SvarSlett